Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Tentatia bursei pentru companiile IT

18 Octombrie 2005



Cotarea la bursa a devenit un subiect de interes indeosebi din momentul ofertei publice initiale, intens promovate de grupul Flamingo. Pe masura ce mediul de afaceri si geopolitic continua sa se imbunatateasca este de asteptat ca piata de capital din Romania, indeosebi prin IPO (oferte publice initiale), sa inregistreze o evolutie spectaculoasa. Exista premisele ca, in viitorul apropiat, tot mai multe companii sa se listeze la bursa de valori, apreciaza KPMG, companie internationala de consultanta financiara direct interesata intr-o evolutie pozitiva a pietei de capital din Romania. Interesul pentru listare este asteaptat si de intermediarii unor astfel de procese, respectiv brokerii si firmele de avocatura specializate pe piata de capital.


Listarea prin oferte publice conduce la un mediu economic mult mai sanatos, o bursa cu o capitalizare buna, cu indici care reflecta situatia pietei. Se pune problema insa daca piata de capital din Romania a ajuns la acest nivel. Piata de capital de la noi a fost dependenta de procesul de privatizare de masa, proces care ocolea conditiile unei oferte publice initiale. Prin conditiile IPO se impune si modul de intrare pe bursa, respectiv conditiile de baza pentru tranzactionarea la bursa. De aici au rezultat si distorsiunile evidentiate de indicii bursieri, a remarcat Stere Farmache, directorul general si executiv al Bursei de Valori Bucuresti, prin nivelul la care se situa bursa din Romania comparativ cu bursele de pe alte piete din zona, desi sunt cotate un numar foarte mare de companii, respectiv 6.000. Anul acesta oferta publica a Flamingo, urmata de listare, a reprezentat un pionierat intre firmele IT cotate la Bursa de Valori Bucuresti. Daca acest prim pas va fi urmat de altii, adica se vor lista mult mai multe companii din acest segment de piata, se pot forma indici bursieri pentru piete verticale.


Emiterea unei prime oferte publice presupune costuri semnificative pentru companie, dar si o pregatire prealabila indelungata, iar unele companii pot considera acest lucru o risipa. In ceea ce priveste cheltuielile aferente IPO, exista statistici in Europa potrivit carora costurile reprezinta circa 4-5% din valoarea emisiunii, in Marea Britanie nivelul fiind de 7%.


Flamingo a pregatit formele legale timp de aproape doi ani, dupa ce s-a considerat o corporatie stabila, cu potential care vrea sa atraga atentia asupra sa, dar si sa obtina finantare pentru proiecte. Dragos Simion, recent numit vicepresedinte Flamingo International, ne-a declarat: „Rezultatele sunt foarte bune si se vad atat in gradul de suprasubscriere a ofertei publice initiale, cat si in numarul mare de subscriitori. Dincolo de studiile de piata, confirmarea ne-au oferit-o clientii nostri, partenerii, piata.“


Recent, compania si-a anuntat strategia de fuziuni si achizitii pe care o are in vedere pentru o consolidare a pietei pe care activeaza, respectiv IT si retail, dar si zonal in tarile unde este prezenta. Flamingo intentioneaza sa ajunga la o dublare, chiar triplare a volumului de business pana in 2008.


Grupul RTC, acum cu un ritm de crestere spectaculos indeosebi in zona de retail, a procedat mai intai la achizitii de pe piata, listarea la bursa programand-o pentru 2007.


Cazul Flamingo, pionier IT pe bursa


Oferta publica initiala de actiuni Flamingo International s-a incheiat cu succes la sfarsitul lunii iunie prin vanzarea unui numar mare de actiuni, cu 15% mai mult decat volumul initial scos la vanzare.


In urma IPO s-au obtinut 12,5 milioane euro, suma care va fi investita in proiectele de extindere a companiei. Evolutia ulterioara a cursului actiunilor Flamingo a fost normala pentru cei care au investit pe termen lung in companie. In urma anuntului conducerii companiei privind majorarea capitalului social cu 12 milioane de euro, cotatia actiunilor a crescut cu 2,4%.


Flamingo a atras atentia asupra sa prin marketingul IPO, dar si prin procesul de licitatie olandeza modificata. Aceasta procedura este considerata riscanta de brokeri, dar si de unii investitori institutionali intrucat nu garanteaza un profit ulterior rapid precum metodele traditionale. Desi privita cu rezerve la inceput, licitatia olandeza s-a dovedit o metoda de succes, asa cum a fost si pentru alte companii din strainatate, printre care Google.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite