Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Companiile româneşti în social media

06 August 2012



Prezenţa companiilor locale în reţelele sociale devine din ce în ce mai numeroasă, iar un volum tot mai mare din bugetele de promovare şi comunicare se îndreaptă către acest nou canal. Un fenomen în concordanţă cu evoluţia la nivel mondial, însă, la momentul actual, nu se ştie cu certitudine câte dintre brandurile româneşti îşi urmăresc şi cuantifică în mod real rezultatele înregistrate în social media.


Social media a schimbat în mod fundamental modul în care companiile interacţionează cu clienţii lor sau cu potenţialii clienţi. Un fapt incontestabil, care, în ultimii doi-trei ani a început să devină din ce în ce mai vizibil şi în România.

Abundenţa de evenimente dedicate optimizării comunicării companie-client în mediul online, cu focus pe reţelele sociale, este o dovadă clară a unui interes real în această direcţie.

Nu lipsesc nici studiile de piaţă despre importanţa social media în mediul enterprise. De exemplu, un studiu realizat de GfK la finele anului trecut arăta că 69% din companiile din România apelează la promovarea prin intermediul Facebook, în special. Iar estimările pentru anul în curs prevedeau o creşterea nivelului de interacţiune pe canale precum Facebook, LinkedIn şi Youtube şi un interes în creştere pentru Twitter. (Potrivit studiului, la nivelul anului 2011, doar 19% din companiile din România utilizau Twitter pentru promovare şi comunicare, în timp ce blogurile independente erau utilizate de circa 27%, procent în creştere în 2012, conform estimării GfK).

Evoluţia cheltuielilor de publicitate

Creşterea importanţei mediului online, cu precădere a zonei social media, survine pe o scădere a cheltuielilor de publicitate pe piaţa locală în 2011. Potrivit studiului anual „Media Fact Book“, realizat de agenţia Initiative, anul trecut valoarea toatală a cheltuielilor de publicitate a fost de aproximativ 309 milioane de euro, cu 2% mai puţin decât în 2010. Un trend descrescător care se menţine, cu începere din 2009, când s-a înregistrat cea mai drastică scădere: 2008 – 540 milioane de euro, 2009 – 345 milioane de euro, 2010 – 316 milioane de euro. Iar estimările Initiative pentru 2012 sunt tot pe minus: 303 milioane de euro.

Scăderea constantă a valorii cheltuielilor totale se datorează, potrivit „Media Fact Book“, cumulării minusurilor înregistrate de publicitatea TV, radio şi în presa scrisă. Este adevărat, diminuarea valorilor a devenit mult mai lentă, dar continuă. Aceasta în timp ce evoluţia cheltuielilor de publicitate în mediul online, inclusiv motoare de căutare şi reţele sociale, creşte cu salturi consistente. Astfel, dacă în 2008, valoarea cheltuielilor de publicitate era de 16 milioane de euro, în 2009 a crescut la 19 milioane, în 2010 la 26 de milioane şi în 2011 la 34 de milioane. Iar pentru 2012 se estimează atingerea unei valori de 41 de milioane de euro.

Aproape cât se preconizează că vor aduna radioul (19 milioane de euro) şi presa scrisă (23 de milioane de euro) la un loc, anul acesta. (Chiar dacă înregistrează cel mai puternic declin, TV-ul îşi menţine poziţia de lider suprem, cu o a valoare estimată a cheltuielilor de publicitate pentru 2012 de 190 milioane de euro.)

După cum se poate observa, pe un fundal de scădere generală, mediul online a înregistrat un plus de aproximativ 30%. Analiştii Initiative subliniază că, pe această zonă, cea mai mare rată de creştere (60%) a avut-o Performance media (Google, Facebook, Yahoo!), care se va menţine şi anul acesta pe plus, cu 45-50%. Aceasta în detrimentul zonei de Display advertising, pentru care se estimează o scădere de la 62% (în 2011) la 52% (în 2012).

Estimări confirmate

Valorile şi estimările prezentate anterior sunt confirmate şi de studiul „Digital FactBook“, realizat de agenţia HyperActive. Potrivit acestei surse, piaţa locală de comunicare în mediul online va creşte până la 65 de milioane de euro în 2012, cu 21% mai mult faţă de 2011. Valoarea include atât investiţiile media, cât şi plăţile încasate de agenţiile digitale şi cheltuielile de mobile marketing. Fără aceste plăţi şi cheltuieli, estimările HyperActive asupra cheltuielilor de publicitate în mediul online sunt apropiate de cele făcute de Initiative –34 de milioane de euro în 2011 şi peste 40 de milioane de euro în 2012.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite