Perspective asupra pieţei locale de Business Analytics
Care este nivelul de maturitate al pieţei locale de Business Analytics? Ce perspective de creştere se întrevăd? Care sunt verticalele ţintă? Ce efecte a avut criza asupra cererii? Care este modelul de ofertă de succes? Sunt doar câteva întrebări din cadrul mini-anchetei realizate de Market Watch în rândul vendorilor locali de soluţii de BI-BA în încercarea de a schiţa o perspectivă asupra modului în care evoluează această piaţă.
Piaţa soluţiilor de Business Intelligence - Business Analytics la nivel mondial a reuşit să înregistreze un trend crescător anul trecut, iar analiştii preconizează că şi în 2010 acest tip de aplicaţii se vor menţine pe creştere. Estimare care se va confirma la nivel mondial şi în ţările cu experienţă în valorificarea superioară a datelor furnizate de sisteme informatice complexe, dar nu şi pe plan local, România neîncadrându-se în descrierea anterioară, decât doar dacă se iau ca reper subsidiarele multinaţionalelor care activează pe plan local.
Marii consumatori de BA sunt reprezentaţi pe plan local de către sectorul financiar-bancar, operatorii telecom şi marii retaileri. Numai că numărul acestor clienţi educaţi şi cu apetit în materie de Business Analytics este unul limitat. Criza şi politicile macro-economice au redus sensibil volumul companiilor străine care doresc să-şi facă intrarea pe piaţa locală, iar contextul economic a impus companiilor reduceri bugetare serioase, care au grevat şi investiţiile în noi proiecte IT. Acest ultim element a afectat majoritatea companiilor româneşti, indiferent de ordinul lor de mărime.
În aceste condiţii, evoluţia pieţei locale de aplicaţii de tip BI-BA este incertă. Opiniile interlocutorilor noştri, surprinse în cadrul micro-anchetei realizate de Market Watch, sunt împărţite – există previziuni optimiste, dar şi estimări pesimiste. Publicăm în acest număr al revistei o primă parte din această anchetă, care a reunit 10 furnizori locali de soluţii de tip BI-BA.
Optimism: Criza a crescut cererea
Din perspectiva unui jucător de talie internaţională, precum Oracle, pe piaţa locală se face simţit un interes în creştere pentru soluţiile de Business Analytics, după cum ne-a precizat Irina Iuga, Principal Sales Consultant Oracle România: „În ultima perioadă s-a constatat o creştere a necesităţii şi, implicit, a cererii pentru instrumentele de Business Analytics, datorită mai multor factori, precum creşterea ritmului de desfăşurare al afacerilor, prezenţa permanentă a schimbărilor, accentuarea competitivităţii şi existenţa cerinţelor de reglementare. Verticalele active în acest sens sunt: Servicii Financiare, Telecomunicaţii, dar şi organizaţii medii sau/şi mari, din alte industrii (utilităţi etc.).“
Irina Iuga
O perspectivă împărtăşită şi de Remus Bucşă, Business Consultant iQuest Group, un jucător local cu competenţe în domeniul BI: „Dată fiind perioada dificilă care a încercat greu companiile, consider că majoritatea companiilor conştientizează necesitatea implementării unui sistem de analiză şi raportare sintetică în timp util, astfel încât să fie în măsură să anticipeze sau, cel puţin, să răspundă rapid schimbărilor pieţei, chiar dacă, dintr-un deficit de instruire, nu pot defini exact ceea ce caută. Printr-o educare a clientului potenţial consider că succesul nu va întârzia să apară, chiar dacă elementul cheie, anume cuantificarea ratei de recuperare a investiţiei, care ar înclina balanţa spre implementarea unei astfel de aplicaţii, nu este uşor de făcut. Avem semnale clare din piaţă, de la firme care au atins un nivel de maturitate, că implementarea unei astfel de soluţii nu mai ţine de opţional.“
Scepticism: Conştientizare ridicată, cerere scăzută
Previziunile optimiste de mai sus nu sunt, însă, unanim împărtăşite, existând un decalaj clar între nivelul de conştientizare a nevoii de soluţii de tip Business Analytics (respectiv potenţialul pieţei) şi cererea efectivă de astfel de aplicaţii.
Mircea Vuici, consultant şi analist de piaţă ITC, explică mecanismul prin care se creează un adevărat „cerc vicios“: amânarea implementării aplicaţiilor de BA din cauza resurselor limitate duce la diminuarea competitivităţii, care limitează şi mai drastic rezultatele financiare: „Informaţiile din piaţă ne indică un nivel relativ avansat de conştientizare a necesităţii BA (surprinzător de ridicat, în cazul multor organizaţii mari din economie şi, în primul rând, în mediul filialelor multinaţionalelor). Rata de adopţie rămâne, însă, scăzută, iar în această perioadă de criză şi incertitudine, în care preocuparea principală rămâne reducerea costurilor, decizia de a angaja cheltuielile asociate unui proiect BA/BI este şi mai greu de luat. Este vorba de un cerc vicios, pentru că, la firmele care amână implementarea BA din cauza dificultăţilor financiare, această întârziere poate conduce la diminuarea competitivităţii şi la agravarea rezultatelor financiare negative. Se detaşează trei verticale situate în avangarda adoptării instrumentelor BA: operatorii de telecomunicaţii, băncile şi lanţurile de retail. Toate trei au în comun faptul că trebuie să gestioneze baze de clienţi imense (sute de mii şi milioane). Se poate remarca, de asemenea, faptul că toate cele trei sectoare sunt dominate de capitalul străin, companiile fiind integrate unor grupuri internaţionale puternice. Alte sectoare care vor manifesta un interes deosebit pentru BA în anii viitori sunt utilităţile, serviciile financiare şi asigurările, industria farmaceutică, dar şi zone din administraţia publică (administraţia fiscală, sănătate etc.).“
Mircea Vuici
Bogdan Ciubotaru, General Manager Relational România, consideră că, deşi cererea de BA se menţine scăzută, actualul context ar fi trebuit să corijeze acest fenomen: „La nivel local, necesitatea companiilor de a avea o soluţie BA-BI se manifestă încă timid, însă contextul economic actual şi perspectivele incerte au determinat o mai mare preocupare pentru acest subiect. În mod normal, o astfel de necesitate ar trebui să conducă spre o iniţiativă internă în direcţia implementării unei soluţii de BA, în măsură să furnizeze informaţii de business vitale, absolut necesare luării deciziilor. Acest pas este încă greu de făcut până la capăt, astfel încât majoritatea companiilor care ajung să implementeze Business Analytics-Business Intelligence sunt jucători mari, companii multinaţionale din banking şi telecom, care înţeleg valoarea adăugată a acestor investiţii şi au susţinerea grupurilor din care fac parte.“
Bogdan Ciubotaru
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)